«Таксі по білому...» Прес-конференція ВГО «УТМА»

Таксі по-білому. Прес конференція ВГО УТМА 1 березня 2012
01 березня 2012 р. в Інформаційному агентстві УНІАН відбулася прес-конференція на тему: «Таксі по-білому. Як зробити ринок таксомоторних перевезень в Україні цивілізованим та європейським?», у ході якої була представлена ВГО «УТМА». У прес-конференції взяли участь:
Євген Червоненко — екс-Міністр транспорту та зв’язку України, почесний член Правління ВГО «УТМА»
Анатолій Галазюк — Голова правління ВГО «УТМА»,
Олександр Круліковський — Співголова Правління ВГО «УТМА»,
Андрій Антонюк — Заступник голови Громадської ради при КМДА, почесний член Правління ВГО «УТМА»
Віктор Гула (Донецький осередок ВГО «УТМА»),
Степан Досяк (Львівський осередок ВГО «УТМА»),
Олег Петров (Херсонський осередок ВГО «УТМА»),
Юрій Нагорний (Миколаївський осередок ВГО «УТМА»). 
Основною метою прес-конференції було інформування громадськості про створення Всеукраїнської громадської організації «Українська таксомоторна асоціація», її завдання та ключові концептуальні положення реформи таксомоторної галузі України.
Таксі по-білому. Прес конференція ВГО УТМА 1 березня 2012
01 березня 2012 р. в Інформаційному агентстві УНІАН відбулася прес-конференція на тему: «Таксі по-білому. Як зробити ринок таксомоторних перевезень в Україні цивілізованим та європейським?», у ході якої була представлена ВГО «УТМА». У прес-конференції взяли участь:
Євген Червоненко — екс-Міністр транспорту та зв’язку України, почесний член Правління ВГО «УТМА»,
Анатолій Галазюк — Голова правління ВГО «УТМА»,
Олександр Круліковський — Співголова Правління ВГО «УТМА»,
Андрій Антонюк — Заступник голови Громадської ради при КМДА, почесний член Правління ВГО «УТМА»,
Віктор Гула (Донецький осередок ВГО «УТМА»),
Степан Досяк (Львівський осередок ВГО «УТМА»),
Олег Петров (Херсонський осередок ВГО «УТМА»),
Юрій Нагорний (Миколаївський осередок ВГО «УТМА»). 
Основною метою прес-конференції було інформування громадськості про створення Всеукраїнської громадської організації «Українська таксомоторна асоціація», її завдання та ключові концептуальні положення реформи таксомоторної галузі України
Наголошено, що головним завданням ВГО «УТМА» є сприяння формуванню в Україні цивілізованого та прозорого ринку таксі і його ефективному функціонуванню у правовій площині, а також внесення пропозицій до органів державної влади та управління стосовно удосконалення нормативно-правової бази щодо діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів та багажу на таксі.
Головна особливість ВГО «УТМА», як зазначалось, полягає у тому, що вона, будучи громадським об'єднанням, складається з представників автотранспортних підприємств таксомоторної галузі, легальних приватних підприємців-перевізників на таксі та представників служб виклику таксі, що бачать свою перспективу у співпраці виключно з легалізованими таксомоторними перевізниками.
На прес-конференції йшла мова про те, що членами ВГО «УТМА» можуть бути авто-дилери, лізингові та страхові компанії, станції технічного обслуговування легкових автомобілів, сервісні центри та виробники спеціального обладнання для таксомоторів. Також були озвучені наміри потенційних партнерів запропонувати вигідні умови поставок автомобілів, обладнання та сформувати спеціальні лізингові програми і страхові продукти для легальних учасників таксомоторного ринку України, у тому числі - і для приватних підприємців-перевізників на таксі.
Учасники прес-конференції зазначили, що вони були вимушені об’єднатися в «Українську таксомоторну асоціацію» тому, що в нашій країні міські таксомоторні ринки фактично знищені і без термінового реформування нормативно-правових засад галузі та запровадження державного нагляду на вулично-дорожніх мережах не можуть бути відновлені. Адже, мережі таксомоторних стоянок у містах не існують. Потенційно привабливі по пасажиропотоку майданчики давно підпорядковані різним комерційним структурам та іншим неформальним господарям територій, та є недоступними для автомобільного перевізника, який вирішив би долучитися до відновлення міських таксомоторних перевезень європейського зразка.
Виступавші наголосили на тому, що управління допуском автомобілів до таксомоторних перевезень на місцях та професійна атестація водіїв таксі законодавством не передбачені, стандартизація послуги, яка за своєю природою є міською транспортною – не врегульована, а ефективний державний нагляд над перевізниками на вулично-дорожніх мережах у законодавстві також не визначений та фактично не ведеться багато років. Усе це відкриває легкий доступ до візництва як тимчасового приробітку усім охочим та створює широкий простір для недобросовісної конкуренції по відношенню до легального перевізника та сумлінного платника податків, що робить галузь інвестиційно непривабливою та позбавляє перевізників можливості оновлення рухомого складу.
При цьому, як зазначив екс-Міністр транспорту та зв'язку України, почесний член Правління ВГО «УТМА»Євген Червоненко, обіг тіньового ринку псевдо таксомоторних перевезень у масштабах країни за самими приблизними оцінками складає понад 20 млрд. грн. на рік. Натомість державний та місцеві бюджети, Пенсійний та інші соціальні фонди зазнають суттєвих втрат, оскільки надходжень від господарської діяльності та працевлаштування у міських легкових автомобільних перевезеннях практично не отримують. За самими скромними підрахунками, припускаючи, що усі громадяни, які залучені до зазначеної діяльності (у масштабах країни – біля 200 тис. осіб) отримали б статус підприємців та обрали б спрощену систему оподаткування, такі збитки можна оцінити у суму понад 500 млн. грн. щорічно – по єдиному податку та майже у 900 млн. грн. по єдиному соціальному внеску.
Іншими вкрай негативними наслідками неврегульованості міських таксомоторних ринків є, як зазначалось, значне перебільшення пропозиції над платоспроможним попитом на послугу та ціновий демпінг, що унеможливлює належне утримання транспортних засобів якими надаються послуги таксі, блокує акумулювання коштів на оновлення рухомого складу та нівелює інвестиційну привабливість галузі.
На думку ініціаторів створення ВГО «УТМА», потрібні кардинальні зміни у законодавстві як стосовно регулювання, так і стосовно контролю міських таксомоторних перевезень.
У ВГО «УТМА» упевнені: без запровадження окремого закону про таксомоторні перевезення реформа таксі в Україні є не можливою. Адже протягом останніх років профільним для таксомоторних перевізників є Закон «Про автомобільний транспорт», у якому власне перевезенням на таксі приділено всього декілька абзаців у різних розділах, а профільним контролюючим органом визначена малочисельна і не наділена відповідними повноваженнями стосовно припинення незаконної господарської діяльності  Укртрансінспекція. 
«Загальнонаціональне ліцензування, орієнтація на потужні автотранспортні підприємства, державний нагляд, який націлений передусім на безпеку перевезень і контроль великих суб'єктів господарювання на їх територіях, все це не працює стосовно малого бізнесу у таксомоторних перевезеннях і тим більше не працює стосовно припинення тіньового візництва на вулично-дорожніх мережах, де порушником виступає просто приватна особа, а не суб'єкт підприємництва, чи його працівник» - зазначали виступавші.
На думку учасників прес-конференції, для відновлення таксомоторних перевезень європейського зразка  в Україні необхідні:
  • законодавча база місцевої стандартизації та місцевого регулювання таксомоторного ринку;
  • органи управління таким місцевим таксомоторним ринком, та механізми реалізації повноважень таких органів;
  • цілодобовий державний нагляд на вулично-дорожніх мережах та громадський контроль над ефективністю такого нагляду;
  • забезпечення керованості єдиного міського таксомоторного ринку за умови діяльності на ньому різних таксомоторних перевізників без порушення його інфраструктурної єдності.
Рішення, яке пропонує ВГО “Українська таксомоторна асоціація” — створення місцевими радами органів самоорганізації таксомоторних перевізників з представницькими та організаційними повноваженнями.
Ще однією важливою новацією, яку потрібно терміново запровадити на таксомоторному ринку України, є законодавче визначення головними контролерами таксомоторного ринку структурних підрозділів Державтоінспекції та Держспоживнагляду. Адже ДАІ – єдина структура, яка має в достатній кількості інспекторські підрозділи на вулично-дорожніх мережах у режимі цілодобового патрулювання та право зупинки і огляду приватних легкових автомобілів, чого немає Укртрансінспекція, яка сьогодні, згідно чинного законодавства, є профільним наглядовим органом за легально зареєстрованими таксомоторними перевізниками. Проблемою є те, що інспекторів Укртрансінспекції немає на вулицях, в них відсутні повноваження щодо перевірки приватних осіб, які займаються таксомоторними перевезеннями нелегально та складають сьогодні до 95 % ринку таксомоторних перевезень.
«Якщо уповноважити ДАІ на заборону експлуатації транспортних засобів, якими безпідставно здійснюється або рекламується перевезення з ознаками таксомоторного, видалення з вулиць агресивного тінізованого візництва стає вирішуваним завданням. А розширення компетенції Державтоінспекції повноваженнями по припиненню незаконної підприємницької діяльності у легкових автомобільних перевезеннях на вулично-дорожніх мережах може узагалі звести таке шкідливе для відновлення таксомоторних ринків явище до мінімуму» - вважає Голова Правління ВГО «УТМА» Анатолій Галазюк.
Стосовно Держспоживінспекції, зазначив А. Галазюк, це саме той орган, якому належить здійснювати ринковий нагляд, припиняти порушення прав споживача, неналежне застосування вимірювального обладнання, та порушення законодавства про рекламу – саме цього потребуватиме як споживач таксомоторного перевезення у захисті від недобропорядного перевізника чи обрахунку водієм таксі, так і перевізник у його захисті від недобропорядного конкурента.
Разом із тим, пропозиції ВГО «УТМА» передбачають:
  • скасування неефективного загальнонаціонального ліцензування легкових автомобільних перевезень;
  • запровадження прозорої місцевої дозвільної системи допуску автомобілів на місцевий таксомоторний ринок;
  • запровадження інституту атестації водіїв таксі;
  • можливість встановлення стандартів таксомоторного перевезення в залежності від особливостей та рівня соціально-економічного розвитку конкретного населеного пункту за участі таксомоторних перевізників у формуванні таких стандартів;
  • створення умов для відновлення загальноміських мереж стоянок таксі;
  • поетапність запровадження реформи і спрощені умови переходу до нової дозвільної системи суб'єктів підприємництва та водіїв, які мають чинні дозвільні документи та підтверджений стаж.
Як повідомив А. Галазюк, напрацьовано робочий варіант законопроекту який, на переконання учасників прес-конференції, реалізує зазначені концептуальні положення у балансі інтересів бізнес-споживач-держава, та може бути використаний для подальшого доопрацювання у робочій групі.
ВГО «УТМА» вважає, що крім представників Міністерства інфраструктури, до Робочої групи з розробки концепції реформування таксомоторної галузі України повинні бути залучені представники місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, Державтоінспекції, Держспоживінспекції, інших органів державного контролю, що мають повноваження по нагляду над законністю господарської діяльності та готівковим обігом, а також, представники таксомоторних перевізників та потенційних інвесторів цієї галузі.
Голова Правління ВГО «Українська таксомоторна асоціація» А. Галазюк повідомив, що УТМА готова надати напрацьовані матеріали та докласти зусилля щодо спільного напрацювання такого законопроекту, який дозволив би відновити таксомоторні ринки в нашій країні на принципах паритетності інтересів держави, споживача та  надавача послуг таксі.

Фото-звіт про прес-конференцію ВГО «УТМА»

Відео-матеріали прес-конференції ВГО «УТМА»

 

теги: таксі, ВГО УТМА, Всеукраїнська громадська організація, Українська таксомоторна асоціація, прес-конференція, УНІАН, таксомоторні ринки, таксомоторні перевезення, перевізники на таксі, регулювання таксі, контроль таксі, законодавча база таксі, органи самоорганізації таксомоторних перевізників